dinsdag 12 juli 2011

‘Wij zijn ons brein’

Dit boek, gekocht en gesigneerd na een lezing heb ik bewaard om op mijn gemak te lezen. Dat is ook wel nodig, want het is behoorlijk veel omvattend. Gelukkig schrijft hij leesbaar en met droge humor wat de leesbaarheid bevorderd.
De werking van het brein uitgelegd door een onderzoeker houdt het gevaar in dat je van alles op jezelf gaat betrekken. Misschien arrogant, maar dankzij mijn genen en levenshouding blijk ik volgens mij nog gezonder dan ik dacht.
Als 62 jarige heb je niet zo lang meer als je gehad hebt, maar het had slechter met en voor mij uit kunnen pakken.
In de familie komen niet veel afwijking voor en dat het bij mij stopt is vast ook ergens wel goed voor geweest.
Ik betrek niet alle genoemde ellende op mijzelf en mijn familie, maar begrijp nu wel een klein beetje meer van de mogelijke oorzaken van allerlei afwijkingen.

De auteur, Dick Swaab, hersenonderzoeker, publiceert regelmatig in diverse kranten en tijdschriften. In de jaren zeventig kwam hij in het nieuws door zijn destijds hevig omstreden onderzoek naar hersenverschillen tussen de seksen, en tussen homo- en heteroseksuelen. Swaab is er nog altijd van overtuigd dat de basis voor menselijk gedrag in de eerste plaats in de hersenen gelegen is, maar inmiddels is dat, dankzij geavanceerd neurobiologisch onderzoek, geen taboe meer. Dit onderzoek vormt de basis voor het beeld dat dit boek geeft van de werking van de hersenen. Er komt een breed scala aan onderwerpen aan de orde, zoals seksuele differentiatie, puberteit, veroudering, Alzheimer en geheugen, maar ook zaken als moreel gedrag, spiritualiteit en religie. Natuurlijk is er ook aandacht voor stoornissen, ziekten en therapieen. Een veelomvattend boek waarin een serieus geinteresseerd algemeen publiek antwoord kan vinden op veelgestelde hersenvragen, terwijl het boek, dat een uitvoerig register (maar geen literatuuropgave) bevat, ook voor professioneel geinteresseerden een basis biedt om hun kennis te actualiseren en uit te breiden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten