zondag 2 oktober 2011

"Diep"

Mo Hayder schrijft harde boeken, waarbij je soms denkt dat het te ver gaat. Maar zij schrijft zo goed dat je blijft lezen.
In dit boek ben ik net begonnen, maar ik denk dat het in een ruk uitgelezen wenst te worden.
En dat naast al het andere werk dat ik mezelf heb opgedragen. Afgelopen week had ik het drukker dat ooit, nooit gedacht als pensionada dit probleem te krijgen.
Mijn tijd beter organiseren dus, te beginnen komende week. Er zijn ook zoveel leuke dingen te doen.


Het achtste boek van deze auteur en het vijfde met rechercheur Jack Caffery van de moordbrigade van Bristol in de hoofdrol. Een gemaskerde man berooft steeds op klaarlichte dag op gewelddadige wijze ouders van hun auto, met hun kind er nog in. Aanvankelijk worden de auto en het kind nog teruggevonden, maar bij volgende ontvoeringen verdwijnen de kinderen spoorloos. Intussen daagt de kidnapper de politie uit met brieven over wat hij met de kinderen heeft gedaan of van plan is met hen te doen. Elke keer is de kidnapper de politie net te slim af. Beklemmend is de beschrijving van de situatie waarin Phoebe -'Flea'- Marley (hoofd van het politie duikteam, die al eerder met Caffery heeft samengewerkt), terechtkomt als zij in haar vastberadenheid om de kinderen te vinden de orders van haar superieur naast zich neerlegt. Hoewel ook als stand-alone te lezen, wordt een aantal open eindjes uit eerdere boeken aan elkaar geknoopt. Een sterk geschreven thriller met verrassende wendingen en een sterk plot, waardoor de auteur erin slaagt om van het begin tot het eind te boeien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten